Opkomst AI en GEO

Veranderingen sinds juni 2025

Met de opkomst van AI-gegenereerde zoekresultaten in Google verandert het speelveld van online zichtbaarheid. Gebruikers krijgen steeds vaker direct een antwoord gepresenteerd, zonder dat ze hoeven door te klikken naar een website. Daardoor daalt het aantal directe websitebezoekers via zoekmachines. Toch is het juist in deze nieuwe zoekomgeving belangrijk om goed zichtbaar te blijven.

Bij IJsseldelta Marketing spelen we hierop in met Generative Experience Optimization (GEO). Dit betekent dat we onze content zó vormgeven dat AI-modellen deze optimaal kunnen interpreteren. We zorgen ervoor dat onze teksten goed aansluiten bij de zoekintentie van gebruikers en makkelijk te verwerken zijn door zoekmachines. We beseffen dat deze aanpak mogelijk ten koste gaat van de meetbare websitebezoekers. Maar we investeren bewust in zichtbaarheid, betrouwbaarheid en aanwezigheid in het zoekproces van onze doelgroepen.

Gebruikers per maand

ontdekdeijsseldelta.nl

Vergelijking tussen het totaal aantal gebruikers op Ontdek de IJsseldelta per maand in 2025 vs. 2024

Websiteconversies

KPI's

Doel: 100
50

Ontwikkeling en uitvoer campagne

Doel: 52
25

Minimaal 1 FB bericht per week

Doel: 10
8

10 nieuwe contentartikelen/tipslijstjes

Doel: 5
5

Pers & PR: minimaal 1 landelijke, 2 regionale en 2 lokale uitingen voor de IJsseldelta

Statistieken

Online advertising

Mediapublicaties

Pers & PR

Totaal bereik 1,5 miljoen
  • De Swollenaer

    Nieuwe Beleefkaart IJsseldelta brengt toeristen en inwoner
    Online & Offline 23 mei 2025
    Oplage -
    Bereik 54.000
  • De Stentor

    Zo ontdek je de mooiste plekken in de IJsseldelta: nieuwe gratis Beleefkaart wijst de weg
    Online & Offline 26 mei 2025
    Oplage -
    Bereik 236.000
  • AD

    Zo ontdek je de mooiste plekken in de IJsseldelta: nieuwe gratis Beleefkaart wijst de weg
    Online 26 mei 2025
    Oplage -
    Bereik 936.000
  • Tubantia

    Zo ontdek je de mooioste plekken in de IJsseldelta: nieuwe gratis Beleefkaart wijst de weg
    Online 27 mei 2025
    Oplage -
    Bereik 54.000
  • De Brug

    Nieuwe Beleefkaart brengt toerist en inwoner op ideeen
    Offline 27 mei 2025
    Oplage 23.800
    Bereik 54.740
  • Paradise Found (DU)

    Städtetrip Kampen: Die Highlights der Hansestadt in 48 Stunden
    Online 27 mei 2025
    Oplage -
    Bereik 27.000
  • Kampen Live

    Ontdek het mooiste van de regio met routes, tips en streekbeleving
    Online 28 mei 2025
    Oplage -
    Bereik 10.000
  • Reistop5

    24 uur in Hanzestad Hasselt – een verrassend leuke stad
    Online 4 juni 2025
    Oplage -
    Bereik 10.000
  • NRIT

    Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeen
    Online 12 juni 2025
    Oplage -
    Bereik 15.000
  • 1Zwolle.nl

    Nieuwe Beleefkaart moet inwoners en bezoekers op weg helpen in de IJsseldelta
    Online 12 juni 2025
    Oplage -
    Bereik 22.000
  • Stadskoerier Extra

    Ontdek de IJsseldelta met de nieuwe Beleefkaart
    Offline 13 juni 2025
    Oplage -
    Bereik 24.400
  • Kampen in Zicht

    Nieuwe Beleefkaart IJsseldelta brengt toerist én inwoner op ideeën
    Offline 19 juni 2025
    Oplage 22.500
    Bereik 51.750

Bereik in

Cijfers

  • Aantal publicaties 12 publicaties
  • Potentieel bereik 1,5 miljoen

Trots op deze mijlpalen!

Highlights Ontdek de IJsseldelta

01 wk 1 jan

02

03

04

05

06 wk 2

07

08

09

10

11

12

13 wk 3

14

15

16

17

18

19

20 wk 4

21

22

23

24

25

26

27 wk 5

28

29

30

31

01 feb

02

03 wk 6

04

05

06

07

08

09

10 wk 7

11

12

13

14

15

16

17 wk 8

18

19

20

21

22

23

24 wk 9

25

26

27

28

01 mrt

02

03 wk 10

04

05

06

07

08

09

10 wk 11

11

12

13

14

15

16

17 wk 12

18

19

20

21

22

23

24 wk 13

25

26

27

28

29

30

31 wk 14

01 apr

02

03

04

05

06

07 wk 15

08

09

10

11

12

13

14 wk 16

15

16

17

18

19

20

21 wk 17

22

23

24

25

26

27

28 wk 18

29

30

01 mei

02

03

04

05 wk 19

06

07

08

09

10

11

12 wk 20

13

14

15

16

17

18

19 wk 21

20

21

22

23

24

25

26 wk 22

27

28

29

30

31

01 jun

02 wk 23

03

04

05

06

07

08

09 wk 24

10

11

12

13

14

15

16 wk 25

17

18

19

20

21

22

23 wk 26

24

25

26

27

28

29

30 wk 27

01 jul

02

03

04

05

06

07 wk 28

08

09

10

11

12

13

14 wk 29

15

16

17

18

19

20

21 wk 30

22

23

24

25

26

27

28 wk 31

29

30

31

01 aug

02

03

04 wk 32

05

06

07

08

09

10

11 wk 33

12

13

14

15

16

17

18 wk 34

19

20

21

22

23

24

25 wk 35

26

27

28

29

30

31

01 wk 36 sep

02

03

04

05

06

07

08 wk 37

09

10

11

12

13

14

15 wk 38

16

17

18

19

20

21

22 wk 39

23

24

25

26

27

28

29 wk 40

30

01 okt

02

03

04

05

06 wk 41

07

08

09

10

11

12

13 wk 42

14

15

16

17

18

19

20 wk 43

21

22

23

24

25

26

27 wk 44

28

29

30

31

01 nov

02

03 wk 45

04

05

06

07

08

09

10 wk 46

11

12

13

14

15

16

17 wk 47

18

19

20

21

22

23

24 wk 48

25

26

27

28

29

30

01 wk 49 dec

02

03

04

05

06

07

08 wk 50

09

10

11

12

13

14

15 wk 51

16

17

18

19

20

21

22 wk 52

23

24

25

26

27

28

29 wk 1

30

31

  1. februari 2025
  2. B2B Nieuwsbrieven

    Totaal bereik

    167

    Er worden 4 x per kalenderjaar nieuwsbrieven verstuurd met nieuwe inzichten, relevante informatie, een overzicht van pers- en influencerreizen en interessante updates qua stakeholderbijeenkomsten en excursies. Het openingsratio van de nieuwsbrieven in het 1e halfjaar van 2025 was hoog, resp. 60% en 66%.

    Hier kunnen de eerste 2 nieuwsbrieven van 2025 worden teruggelezen: Nieuwsbrief maart 2025 Nieuwsbrief mei 2025

  3. mei 2025
  4. Lancering Beleefkaart IJsseldelta

    De IJsseldelta heeft er een nieuwe troef bij: de Beleefkaart IJsseldelta is gelanceerd! Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen. Met tips voor fietsen, wandelen, varen, overnachten en genieten van streekproducten, laat de kaart zien wat deze unieke regio aan de monding van de IJssel allemaal te bieden heeft. De Beleefkaart is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeenten Zwartewaterland, Kampen, Zwolle, Kampen Partners, de Gebiedscoöperatie IJsseldelta en diverse recreatieve en toeristische partners. Er zijn 10.000 exemplaren gedrukt en de kaart is gratis verkrijgbaar bij onder andere Tourist Informatie Punten, gemeentehuizen en aangesloten ondernemers.

  5. Facebookcampagne

    Proef de streek, voel het water en ervaar de rust: Om de kaart en de veelzijdige regio onder de aandacht te brengen loopt van eind mei tot eind juni een gerichte socialmedia campagne. Via Facebook worden inwoners, toeristen en dagrecreanten geïnspireerd met verhalen en beelden die aansluiten bij drie thema’s: Proef de streek, Voel het water en Ervaar de rust. De campagne verwijst naar een overzichtelijke landingspagina Zomer in IJsseldelta - Ontdek de IJsseldelta.

  6. juni 2025
  7. Dashboard IJsseldelta

    Totaal bereik

    800.000

    Er is een Dashboard voor IJsseldelta Marketing opgeleverd en gevuld met belangrijke data en KPI's zodat we de voortgang per maand, kwartaal en per jaar goed kunnen meten en in de toekomst kunnen vergelijken met voorgaande jaren. Mooie inzichten voor de inspanningen voor wat betreft online en social media marketing. Maar ook ten aanzien van fysieke uitingen en communitybuilding.

Wat er op stapel staat

Upcoming

Type Periode / datum Informatie
Online en offline - B2B Toolkit voor B2B IJsseldelta
Online - B2B B2B website IJsseldelta
Social en online campagne - B2C Najaar/wintercampagne IJsseldelta