Rapportage IJsseldelta Marketing

2025 - Jaarrapportage
In deze rapportage delen we de voortgang van onze KPI's. Hiermee kun je op ieder moment de statistieken van Ontdek de IJsseldelta bekijken. Dit geeft je inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. Ook delen wij onze mijlpalen en een planning van komende uitingen of campagnes.
Opkomst AI en GEO
Veranderingen sinds juni 2025
Met de opkomst van AI-gegenereerde zoekresultaten in Google verandert het speelveld van online zichtbaarheid. Gebruikers krijgen steeds vaker direct een antwoord gepresenteerd, zonder dat ze hoeven door te klikken naar een website. Daardoor daalt het aantal directe websitebezoekers via zoekmachines. Toch is het juist in deze nieuwe zoekomgeving belangrijk om goed zichtbaar te blijven.
Bij IJsseldelta Marketing spelen we hierop in met Generative Experience Optimization (GEO). Dit betekent dat we onze content zó vormgeven dat AI-modellen deze optimaal kunnen interpreteren. We zorgen ervoor dat onze teksten goed aansluiten bij de zoekintentie van gebruikers en makkelijk te verwerken zijn door zoekmachines. We beseffen dat deze aanpak mogelijk ten koste gaat van de meetbare websitebezoekers. Maar we investeren bewust in zichtbaarheid, betrouwbaarheid en aanwezigheid in het zoekproces van onze doelgroepen.
Gebruikers per maand
ontdekdeijsseldelta.nl
Vergelijking tussen het totaal aantal gebruikers op Ontdek de IJsseldelta per maand in 2025 vs. 2024
Websiteconversies
KPI's

Ontwikkeling en uitvoer campagne
Minimaal 1 FB bericht per week
10 nieuwe contentartikelen/tipslijstjes
Pers & PR: minimaal 1 landelijke, 2 regionale en 2 lokale uitingen voor de IJsseldelta
Mediapublicaties
Pers & PR
-
De Swollenaer
Nieuwe Beleefkaart IJsseldelta brengt toeristen en inwoner
Online & Offline 23 mei 2025 Oplage - Bereik 54.000 -
De Stentor
Zo ontdek je de mooiste plekken in de IJsseldelta: nieuwe gratis Beleefkaart wijst de weg
Online & Offline 26 mei 2025 Oplage - Bereik 236.000 -
AD
Zo ontdek je de mooiste plekken in de IJsseldelta: nieuwe gratis Beleefkaart wijst de weg
Online 26 mei 2025 Oplage - Bereik 936.000 -
Tubantia
Zo ontdek je de mooioste plekken in de IJsseldelta: nieuwe gratis Beleefkaart wijst de weg
Online 27 mei 2025 Oplage - Bereik 54.000 -
De Brug
Nieuwe Beleefkaart brengt toerist en inwoner op ideeen
Offline 27 mei 2025 Oplage 23.800 Bereik 54.740 -
Paradise Found (DU)
Städtetrip Kampen: Die Highlights der Hansestadt in 48 Stunden
Online 27 mei 2025 Oplage - Bereik 27.000 -
Kampen Live
Ontdek het mooiste van de regio met routes, tips en streekbeleving
Online 28 mei 2025 Oplage - Bereik 10.000 -
Reistop5
24 uur in Hanzestad Hasselt – een verrassend leuke stad
Online 4 juni 2025 Oplage - Bereik 10.000 -
NRIT
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeen
Online 12 juni 2025 Oplage - Bereik 15.000 -
1Zwolle.nl
Nieuwe Beleefkaart moet inwoners en bezoekers op weg helpen in de IJsseldelta
Online 12 juni 2025 Oplage - Bereik 22.000 -
Stadskoerier Extra
Ontdek de IJsseldelta met de nieuwe Beleefkaart
Offline 13 juni 2025 Oplage - Bereik 24.400 -
Kampen in Zicht
Nieuwe Beleefkaart IJsseldelta brengt toerist én inwoner op ideeën
Offline 19 juni 2025 Oplage 22.500 Bereik 51.750
Bereik in
Cijfers
- Aantal publicaties 12 publicaties
- Potentieel bereik 1,5 miljoen
Trots op deze mijlpalen!
Highlights Ontdek de IJsseldelta
01 wk 1 jan
02
03
04
05
06 wk 2
07
08
09
10
11
12
13 wk 3
14
15
16
17
18
19
20 wk 4
21
22
23
24
25
26
27 wk 5
28
29
30
31
01 feb
02
03 wk 6
04
05
06
07
08
09
10 wk 7
11
12
13
14
15
16
17 wk 8
18
19
20
21
22
23
24 wk 9
25
26
27
28
01 mrt
02
03 wk 10
04
05
06
07
08
09
10 wk 11
11
12
13
14
15
16
17 wk 12
18
19
20
21
22
23
24 wk 13
25
26
27
28
29
30
31 wk 14
01 apr
02
03
04
05
06
07 wk 15
08
09
10
11
12
13
14 wk 16
15
16
17
18
19
20
21 wk 17
22
23
24
25
26
27
28 wk 18
29
30
01 mei
02
03
04
05 wk 19
06
07
08
09
10
11
12 wk 20
13
14
15
16
17
18
19 wk 21
20
21
22
23
24
25
26 wk 22
27
28
29
30
31
01 jun
02 wk 23
03
04
05
06
07
08
09 wk 24
10
11
12
13
14
15
16 wk 25
17
18
19
20
21
22
23 wk 26
24
25
26
27
28
29
30 wk 27
01 jul
02
03
04
05
06
07 wk 28
08
09
10
11
12
13
14 wk 29
15
16
17
18
19
20
21 wk 30
22
23
24
25
26
27
28 wk 31
29
30
31
01 aug
02
03
04 wk 32
05
06
07
08
09
10
11 wk 33
12
13
14
15
16
17
18 wk 34
19
20
21
22
23
24
25 wk 35
26
27
28
29
30
31
01 wk 36 sep
02
03
04
05
06
07
08 wk 37
09
10
11
12
13
14
15 wk 38
16
17
18
19
20
21
22 wk 39
23
24
25
26
27
28
29 wk 40
30
01 okt
02
03
04
05
06 wk 41
07
08
09
10
11
12
13 wk 42
14
15
16
17
18
19
20 wk 43
21
22
23
24
25
26
27 wk 44
28
29
30
31
01 nov
02
03 wk 45
04
05
06
07
08
09
10 wk 46
11
12
13
14
15
16
17 wk 47
18
19
20
21
22
23
24 wk 48
25
26
27
28
29
30
01 wk 49 dec
02
03
04
05
06
07
08 wk 50
09
10
11
12
13
14
15 wk 51
16
17
18
19
20
21
22 wk 52
23
24
25
26
27
28
29 wk 1
30
31
- februari 2025
-
B2B Nieuwsbrieven
Totaal bereik
167Engagement
63%Er worden 4 x per kalenderjaar nieuwsbrieven verstuurd met nieuwe inzichten, relevante informatie, een overzicht van pers- en influencerreizen en interessante updates qua stakeholderbijeenkomsten en excursies. Het openingsratio van de nieuwsbrieven in het 1e halfjaar van 2025 was hoog, resp. 60% en 66%.
Hier kunnen de eerste 2 nieuwsbrieven van 2025 worden teruggelezen: Nieuwsbrief maart 2025 Nieuwsbrief mei 2025
- mei 2025
-
Lancering Beleefkaart IJsseldelta
De IJsseldelta heeft er een nieuwe troef bij: de Beleefkaart IJsseldelta is gelanceerd! Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen. Met tips voor fietsen, wandelen, varen, overnachten en genieten van streekproducten, laat de kaart zien wat deze unieke regio aan de monding van de IJssel allemaal te bieden heeft. De Beleefkaart is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeenten Zwartewaterland, Kampen, Zwolle, Kampen Partners, de Gebiedscoöperatie IJsseldelta en diverse recreatieve en toeristische partners. Er zijn 10.000 exemplaren gedrukt en de kaart is gratis verkrijgbaar bij onder andere Tourist Informatie Punten, gemeentehuizen en aangesloten ondernemers.
-
Facebookcampagne
Proef de streek, voel het water en ervaar de rust: Om de kaart en de veelzijdige regio onder de aandacht te brengen loopt van eind mei tot eind juni een gerichte socialmedia campagne. Via Facebook worden inwoners, toeristen en dagrecreanten geïnspireerd met verhalen en beelden die aansluiten bij drie thema’s: Proef de streek, Voel het water en Ervaar de rust. De campagne verwijst naar een overzichtelijke landingspagina Zomer in IJsseldelta - Ontdek de IJsseldelta.
- juni 2025
-
Dashboard IJsseldelta
Totaal bereik
800.000Engagement
1200000%Er is een Dashboard voor IJsseldelta Marketing opgeleverd en gevuld met belangrijke data en KPI's zodat we de voortgang per maand, kwartaal en per jaar goed kunnen meten en in de toekomst kunnen vergelijken met voorgaande jaren. Mooie inzichten voor de inspanningen voor wat betreft online en social media marketing. Maar ook ten aanzien van fysieke uitingen en communitybuilding.
Wat er op stapel staat
Upcoming
Type | Periode / datum | Informatie | |
---|---|---|---|
![]() |
Online en offline - B2B | Toolkit voor B2B IJsseldelta | |
Online - B2B | B2B website IJsseldelta | ||
![]() |
Social en online campagne - B2C | Najaar/wintercampagne IJsseldelta |
Benieuwd naar de mogelijkheden om samen te werken?